Uppdatering vecka 2



Vecka 2

Vi har nu trätt in i vecka två av vårt ägarskap av Tito.
Sen sist jag skrev så har vi hunnit med att klippa klorna för första gången också.
Det gick bra vilket vi nästan förväntade oss då han inte har reagerat när vi har tagit på tassarna och klämt lite på klorna.
Lite obehagligt var det nog dock men alla klor blev klippta på en väldigt kort tid.

Nu är även semestern över och det är dags att träna ännu mer med honom. 
Hans begär att följa efter oss avtog ganska snabbt så nu är det mycket inkallningsträning som gäller. Även mycket hjärngympa och andra vardagliga saker så som att vänta på varsågod när han ska få någonting, och få honom att sitta osv står på schemat. Detta går även det mycket bra, sitt är i ryggmärgen snart. Vi tränar även på att han ska ta kontakt med en, alltså kolla en i ögonen för att  veta att han är med och är redo för nästa moment. Även detta sitter relativt bra vilket är väldigt skönt.

Till hösten hoppas vi kunna börja med lydnadskurser och har planerat att gå kurser ända upp till tävlingslydnad 2, minst. Vi får väll se om det blir någon tävling också om det hela går bra. Men kurserna är framförallt för vår egen skull. Vi vill helt enkelt kunna gå med honom lös var som helst och ändå ha hans fokus riktad på oss, så när ett kommando kommer lyder han.

I morgon fredag skall vi även till veterinären och få den sista vaccinationen nu på ett tag, och idag ska han få sin avmaskning. Då detta är gjort ska vi även se till att gå på en hundträff på söndag som Tex och Terry här i Växjö anordnar, detta har jag skrivit om förut.

Försöker att uppdatera den här bloggen så mycket som möjligt. Jag är annars duktig på att glöma bort att jag har en blogg överhuvudtaget, därför kommer det bli många inlägg så att jag inte glömer bort. Ni får leva med att det kommer att finnas mycket att läsa här.

// Tito, Camilla och Henrik

PS. Jag läser lite böcker nu bland annat två stycken om just lydnad. Läser även en bok från Cesar, en mycket bra  och förnuftig person och människotränare. Han finns även att se på TV4+ på vardagar efter 15.00. Anledningen till att jag skriver människotränare och inte hudntränare är för att hans filosofi utgår från att det är oftast om någonsin inte är hundens fel att den är som det är, utan det är människornas fel. Så därför tränar han människor till att bli bra flockledare.

Då jag har läst klart böckerna kommer jag att skriva recensioner om dem och publicera här på bloggen om det är någon som är intresserad av att läsa.
De böcker jag läser är: Cesar och hans hundar. Naturliga lösningar på vanliga hundproblem. Cesar Millan
Tävlingslydnad. Lydnadsprov klass I, II, III och Elit. Inki Sjösten. DVD ingår också för klass I och II.
Lydnadsboken. För träning och tävling. Memea Mohlin. DS.



Kommentarer
Postat av: mamma

Hej!! Vad skönt att det gick bra med "kloklippning".

Vilka bra bilder ni har tagit. Nu har mormor och morfar din blogg också. Ha de! Puss o kram!

2009-06-13 @ 10:19:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0